keskiviikko 13. helmikuuta 2013

Split pt 1


Nyt on vihdoin aika kertoa mun matkasta. Tässä on jo hetki kerenny vierähtää....kevyet 3 kuukautta mut joo parempi myöhään ku ei millonkaa :D

Lähdettiin siis 20.10. splittiin ja tultiin takas 27.10. Mennessä meillä oli suora lento mut takas tullessa ooteltiin semmoset melkein 6h frankfurtin kentällä. Tietty olis ollu mahollisuus ottaa suora lento myös takasin päin mut se ois maksanu puolet enemmän. Loppujen lopuks se 6h meni nopeesti. Frankfurtin kenttä on sen verran iso et ei siel iha äkkii tekeminen lopu ja oltii kyl niin väsyneitäki et ruvettiin käymään vähä ylikierroksilla :D

Kohdepaikka valittii lähinnä sillä et kateltiin eri vaihtoehtoja ja tää tuntu osuvimmilta. Oltiin myös kuultu kehuja kyseisestä paikasta ja maasta eri ihmisiltä.


 


Splitin lentokenttä
Me yövyttiin apartment Marinissa, löydettii se hostelworldin kautta. Katottiin että se on sijainniltaan tosi hyvällä paikalla ja se oli myös hyvän hintanen. Huone oli vähän niinku yksiö. Siellä oli minikeittiö (jos sitä keittiöks ees voi kutsua), ruokapöytä, sänky, tv, säilytystilaa ja kylppäri...iha perus setti :) Tältä kyseiseltä vuokraajalta löyty muunki kokosia asuntoja eri paikoista.
Lähiympäristöstä löyty myös hyvin hotelleja. Niitten hintatasosta en tarkemmin osaa sanoa mutta kyl ne aika samas tasos pyörii ku muuallakin.

 

 
 

Näkymä meiän kämpän ikkunasta

Ruoka oli tosi halpaa splitissä. Käytiin parina iltana syömässä ulkona ja muuten tehtiin ruokaa meidän kämpässä. Kämpän lähellä oli ns rantabulevardi joka oli alusta toiseen päähän asti täynnä katoksia johon pysty menee parille (lähinnä istuskelumestoja). Välistä löyty myös ravintoloitakin mut enemmän niitä löyty rantabulevardin toisesta päädystä.

Ruoka keskitty aika lailla pizzan ja pastan ympärille, vähä niinku italia meininkiä. Meki syötiin tyylii koko viikko vaa pastaa ja välillä pizzaa...oli vaan niin perhanan hyväää!!!! :D Kylhän sieltä ravintoloista tietenki muitaki aterioita sai mut kylhän ne menuut aika oleellisesti keskitty tähä pastapizza meininkiin.

Meillä oli pari ruokakauppaa ihan lähellä meidän kämppää josta haettiin sit ruoka-aineksia ku syötiin siellä kämpillä. Kaupassaki oli törkeen halpaa ja siel helposti hullaantu ostamaan enemmän safkaa mitä oikeesti ois tarvinnu :D Hassuu on mun mielest se et näis ruokakaupois myytiin kaikki viina ja viiniki (niinku kaikkial muualki ulkomail), miks suomes ei oo sama meininki? Sit siel oli myös 1 litran kokosia limupulloja (& 0,25& amp; 0,75)..paljon kätevämmän kokosia ku pelkät 1,5 l ja 0,5 l !!!

Alkoholi oli halpaaa...eks se vähä niinku ulkomail oo joka paikas :D Jollai 3 eurol pysty saamaa tosi hyvän viininmistä me täällä maksettais tyylii se 15 e.

 

Nam, lohipastaa! Tää oli NIIIIN hyvää!

 
Vaatekauppojen hintataso oli aika sama mikä suomessaki. Tottakai sieltäki löyty näitä alerekkejä mut muuten ei mitenkää järin halpaa ollu. Meiän lähellä oli tää vanha kaupunki josta löyty tosi paljon kaikkia kivoja pikku kauppoja (niis osas oli vähän halvempaa tavaraa) ja kojuja. Vähän kauempaa tai no n. 1,5 km päässä oli kauppakeskus johon pari kertaa käveltiin. Siel oli visssii 4-5 kerrokses kauppoja ja ravintoloita + leffateatteri. Yks mun suosikki kauppa (lähinnä tavaramäärän perusteella) oli new yorker. Ekalta istumalta ku katto niit vaatit ja kenkii tuntu ettei iskeny ollenkaa mut sit ku käytiin uudelleen ni johan rupes löytyy tavaraa. Löysin mun molemmille siskoilleki sielt tuliaiset! Mun shoppailusaldo tältä matkalta oli: 2 pitkähihasta, 2 villakangastakkia (joo koska mul ei ainakaa oo 100 takkii jo valmiiks), villapaita, poncho, laukku, 2 huivia, koruja....olikohan viel muuta? :D



 
Ostoskeskus joka sijaitsi n. 1,5km päässä meidän kämpiltä

Löysin täydellisen häämekonki :D

 


Ostossaldoa

Suunnitelmissahan meillä oli et käytäis mahollisimman monessa lähikaupungissa/saaressa...no käytiin sit yhellä saarella :D Meiän kämppä vuokraaja suositteli Hvar saarta mut sinne ois kestäny lautalla 2h suuntaansa ja meille olis jääny tosin vähän aikaa olla siellä itse saarella joten päädyttiin sit käymään Bracissa. Brac:n kesti 50min lautalla ja se lautta saapu Supetar kaupunkiin! Mietittiin siellä et hyvin olis voinu olla sielläkin esim. yhden yön. Käveltiin Supetarissa rantaa pitkin toiseen päätyyn ja löydettiin sattumalta hautausmaa jota käytiin sit kattomassa. Se hautausmaa oli niin erilainen ku suomessa ja se mikä oli jännä huomata et tosi moni oli ostanu jo hautapaikan valmiiks, must se on tosi karuu.

Pääosin Supetaris oli kivirantaa ja kesällä toi mesta on varmaa iha täyteen ammuttu! Käveltiin sieltä hautausmaalta takasin sitten lauttarantaan ja käytiin siinä pizzalla. Aika samantyyppinenhä mesta toi brac oli ku splitkin mut mun mielestä ihan käymisen arvonen mesta! 
Lautta jolla me mentiin Bracin saarelle






 

Lauttamatka Bracille

 

Tällasia kivirantoja löyty pääosin Bracista


Supetar, Brac

 

Hautausmaa

 
 
Kokonaisuudessaan oli tosi kiva reissu ja voisin ihan hyvin lähteä käymään uudelleenki. Viikko Splitissä oli riittävä aika. Jos pidemmäks ajaks haluu lähteä niin suosittelen käymään muissa lähikaupungeissa, kahessa viikossa Splitistä voi loppua tekeminen kesken. Laitan vielä reissusta part 2 osion :)

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti